شمال نیوز: در حاشیه جشنواره سراسری تئاتر بومی "تیرنگ" با دکتر حسن دولت آبادی-داور جشنواره- به گفتگو نشستیم که شرح آن در زیر آمده است:
*به نظر شما جشنواره های تخصصی چه کمکی به فرآیند پویای هنر نمایش می کند؟
** آشنایی غرب با نمایش شرق که از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد و این درحالی بود که غرب پول کافی برای اجرای تئاتر نداشت و همچنین مخاطب هم رغبت گذشته را نسبت به تئاتر نداشت و در این زمان شرق به عنوان ناجی وارد شد و جلوه های هنر ناشناخته شرق که بکر مانده بود را متجلی کرد.نتیجه ای که به دست آمد این بود که 80 درصد از شیوه های تئاتر غرب متاثر از شرق و برجسته ترین آن تئاتر "برشت" است.بنابراین تئاتر ما در شرق ثروتی برای تئاتر جهانی است و به کارگیری آگاهانه آن ها برای تبدیل ((نمایش)) به ((تئاتر)) از دو طرف قابل تقدیر است، یک اینکه تئاتر مورد علاقه توده های مردم، باعث ارتقا فرهنگی جامعه می شود و دو اینکه روشنفکران هم مفاهیم مورد علاقه خود را در ساختار جذاب شرقی دریافت می کنند.
*به نظر شما مهمترین شاخصه جشنواره تئاتر بومی تیرنگ چیست؟
**تیرنگ جشنواره ای اصیل و سالم است که همزمان به بنیان های فرهنگی ایران در مناطق مختلف کشور از یک سو و تبدیل نمایش به تئاتر ایرانی از سوی دیگر نظر دارد.این همان هدف و دغدغه ای است که بزرگان تئاتر ایران از جمله بهرام بیضایی بر آن تمرکز داشته و دارند.
*با توجه به حضور شما در دوره های قبل نقاط قوت و ضعف تیرنگ را در چه می دانید؟
** تمرکز بر بخش پژوهش در تبدیل نمایش ها به تئاتر ارزش والای این جشنواره است. گرچه هنوز کارهای زیادی اجرا نشده است اما فراخوان جشنواره گویای این تمرکز علمی است و نشان می دهد که از دعوت تصادفی و کم برنامه پیشین به برنامه ریزی برای حضور آگاهانه گروه ها اقدام شده است. /250