.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حسن دولت آبادی، داور جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ:
تیرنگ جشنواره ای اصیل و سالم است

 شمال نیوز:  در حاشیه جشنواره سراسری تئاتر بومی "تیرنگ" با دکتر حسن دولت آبادی-داور جشنواره- به گفتگو نشستیم که شرح آن در زیر آمده است:

*به نظر شما جشنواره های تخصصی چه کمکی به فرآیند پویای هنر نمایش می کند؟

** آشنایی غرب با نمایش شرق که از نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد و این درحالی بود که غرب پول کافی برای اجرای تئاتر نداشت و همچنین مخاطب هم رغبت گذشته را نسبت به تئاتر نداشت و در این زمان شرق به عنوان ناجی وارد شد و جلوه های هنر ناشناخته شرق که بکر مانده بود را متجلی کرد.نتیجه ای که به دست آمد این بود که 80 درصد از شیوه های تئاتر غرب متاثر از شرق و برجسته ترین آن تئاتر "برشت" است.بنابراین تئاتر ما در شرق ثروتی برای تئاتر جهانی است و به کارگیری آگاهانه آن ها برای تبدیل ((نمایش)) به ((تئاتر)) از دو طرف قابل تقدیر است، یک اینکه تئاتر مورد علاقه توده های مردم، باعث ارتقا فرهنگی جامعه می شود و دو اینکه روشنفکران هم مفاهیم مورد علاقه خود را در ساختار جذاب شرقی دریافت می کنند.

*به نظر شما مهمترین شاخصه جشنواره تئاتر بومی تیرنگ چیست؟

**تیرنگ جشنواره ای اصیل و سالم است که همزمان به بنیان های فرهنگی ایران در مناطق مختلف کشور از یک سو و تبدیل نمایش به تئاتر ایرانی از سوی دیگر نظر دارد.این همان هدف و دغدغه ای است که بزرگان تئاتر ایران از جمله بهرام بیضایی بر آن تمرکز داشته و دارند.

*با توجه به حضور شما در دوره های قبل نقاط قوت و ضعف تیرنگ را در چه می دانید؟

** تمرکز بر بخش پژوهش در تبدیل نمایش ها به تئاتر ارزش والای این جشنواره است. گرچه هنوز کارهای زیادی اجرا نشده است اما فراخوان جشنواره گویای این تمرکز علمی است و نشان می دهد که از دعوت تصادفی و کم برنامه پیشین به برنامه ریزی برای حضور آگاهانه گروه ها اقدام شده است. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.075 seconds.